Vores sponsor-aftaler er lige så unikke som vores forestillinger
Måske på grund af den massive omtale af stjernernes aftaler om astronomiske beløb tænker mange nok først og fremmest på sport, når det handler om sponsering. Men kultur-sponsorater bliver stadig mere udbredte, så MARKET er på besøg hos Peter Bentzon på Det Kongelige Teater for at høre om, hvordan teatret gør, og hvilke erfaringer det har givet.
Peter, hvad er din opgave her på teatret?
Jeg har været på Det Kongelige Teater siden 1993, og jeg har været kommerciel chef siden 2007. En kommerciel chef sørger for, at de penge, der skal tjenes, bliver tjent. Ca 70% af vores budget er statstilskud og tilskud fra Københavns Kommune. Men ca. 200 mio. kr. skal vi selv tjene ind, primært via billetsalg, sponsering og en række andre aktiviteter. F.eks. har vi de senere år haft rundvisninger af ca. 100.000 mennesker årligt. Men vi er også selv producerende. Min afdeling har produceret 45-46 kunstneriske aktiviteter inden for musik, stand-up etc. Ting som ikke pr. definition er teater, opera eller ballet.
Hvor ligger arbejdet med sponsering placeret organisatorisk?
Det ligger så hos mig. Men vi har en arbejdsdeling, hvor jeg selvfølgelig skal arbejde tæt