Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

VR – Til events, til social eller bare helt til grin?

Det er mere end et år siden, at vi hos VisitDenmark iværksatte det første tiltag med VR-teknologien. Erfaringerne er gode, og der er ingen tvivl om, at for en markedsføringsorganisation som VisitDenmark, der står bag flere velbesøgte events årligt fordelt over hele verden, så er VR et godt add’on til de øvrige oplevelser, vi tilbyder.

VR er et kreativt og inspirerende rum at bevæge sig ind i, og det er fortsat en oplevelse de færreste har prøvet. Ikke mindst på de fleste af de markeder, som VisitDenmark er aktive på. Men begrænsninger er der mange af, og selvom formatet ofte sælges ind som både ukompliceret, ikke teknologifokuseret og ganske overkommeligt prismæssigt, så er virkeligheden en anden. Naturligvis, fristes man til at sige.

Case: OL i Rio

Under De Olympiske Lege i Rio de Janeiro i 2016 havde VisitDenmark til Danmarks-fremstødet på Ipanema Beach udviklet en VR-platform, der viste ikoniske locations i Danmark; fra København over Stevns klint og Aarhus til Klitmøller på vestkysten. 360-graders VR-filmoplevelser fra Danmark supplerede de øvrige klassiske styrkepositioner som dansk design, cykelkultur, bæredygtighed osv.

I alt besøgte 190.000 Danmarks pavillon på den ikoniske strand. Mere end 10.000 gæster prøvede VR-brillerne direkte på stranden, 170 medier var forbi og millioner af forbrugere verden over så billeder af glade VIP’er og helt almindelige gæster prøve de danske VR-briller.

Teknologi

Når man tænker på, hvor meget energi et professionelt brand lægger i sin kommunikation – i billedvalget, i post-produktion og Photoshop, i præcision i budskabet osv., så er der lige nu meget man skal leve med, når man producerer VR. På de mest udbredte systemer lige nu er kvaliteten af den samlede oplevelse ganske begrænset. De er velegnede til en gimmick, og VR er ganske sjovt at opleve for konsumenten i et uhøjtideligt event-setup, men opløsningen og billedkvaliteten matcher faktisk ikke forventningerne, hvis I sammenligner med jeres seneste TVC-produktioner.

Opløsningen er blot én faktor at overveje. Dybde i optagelser og stitching af billederne en anden, og det er netop begrænsningerne i billedproduktionen, der hurtigt ender med at stjæle opmærksomheden. For mens VR er et fantastisk medie til at skabe et unikt rum, hvor fokus er på præcis det, afsenderen gerne vil formidle, så er det også et rum, hvor de små detaljer risikerer at stjæle opmærksomheden.

Vores erfaring er derfor, at der skal bruges mange ressourcer på at tænke 360 grader rundt om VR-filmen. Få styr på det setup, den indgår i, og forsøg at bruge begrænsningerne til en fordel. Det nytter ikke noget at vise smukke solnedgange fra den danske vestkyst med vores nuværende udstyr. Vi kan derimod sørge for, at eventgæsten komme helt tæt på Stevns Klint og ser sprækkerne i den gamle kirkes porøse beton, eller helt ind i hjertet af en vikingesværdkamp.

Case: MINDblowing Meetings

Business Events Denmark er VisitDenmarks satsning på at tiltrække erhvervsturisme til Danmark. I vinteren 2016 eksekverede Business Events Denmark en kampagne, hvor omdrejningspunktet var en VR-oplevelse, der fra mødeplanlæggerens point-of-view iscenesatte hele København; fra Lufthavn til møde til rib-boat og Nyhavn.

38.000 BtB mødeplanlæggere så filmen online, og kampagnen skabte interesse for København som mødedestination små 50.000 gange.

Brandværdi

For en markedsføringsorganisation som VisitDenmark er det vigtigt at vise, at Danmark er en innovativ destination. Styrkepositioner som dansk design, innovation og bæredygtighed tager afsæt i danskernes – og vores erhvervslivs – evner til at tænke og være kreative. Det seneste år har VR vist sig at være en glimrende måde at illustrere dette værdisæt på, og de forskellige VR-film fra VisitDenmark har været vist på større og mindre events; fra New York til Stockholm og fra Tyskland til Milano og Barcelona.

Der er nok længe til, at VR bliver en ATL kanal på lige fod med Outdoor og tv, og jeg vil være den sidste, der argumenterer for, at vores VR satsning har øget VisitDenmarks brand value målbart. Men det har afgjort en afsmittende effekt på vores brand equity og konsumenternes villighed til at se positivt på vores produkt – Danmark – i købssituationen, hvis de har oplevet VR. Og på den måde passer VR som del af et event-setup perfekt til VisitDenmark: Vi gør i forvejen meget ud af at have hele (turisme)branchens værdikæde med, og derfor er vores partnere på plads og klar til at konvertere i samme øjeblik VR-brillerne kommer af og Danmarks USPer står klart på nethinden.

Derfor giver VR god mening på trods af alle ovenstående udfordringer.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.