Harvard Business Review: Hvad kan Esport lære dig om at skabe brands, der holder?
De fleste af os, som arbejder med ledelse eller markedsføring tænker meget på vores brand. Hvordan udvikler vi det? Hvordan bevarer vi det? Hvordan gør vi det cool? I en artikel i Harvard Business Review opstiller to professorer og brandingeksperter en ny ramme for, hvordan du kan skabe et stærkt brand, som dine kunder involverer sig i. Blandt andet har de analyseret de store Esports brands, der på ingen tid har skabt en kategori af enorme proportioner.
William Collis har skrevet ‘The Book of Esports’ og er derudover æresprofessor i E-sport ved Becker College. David Collis er adjungeret professor i forretningsadministration ved Harvard Business School og vinder af McKinsey Award for 50-årsdagen for bedste HBR-artikel.
De herrer Collis har tydeligvis gjort deres bedste for at udtrykke deres viden i en model, der er enkel at forholde sig til, og de har syntetiseret området til en ramme, de kalder MACE:
Mastering:
Mastering handler ifølge professorerne om at belønne sine kunder for at bruge produkterne og involvere sig i dit brandede content. Og det virker stærkest, hvis de offentligt skal vise deres passion, så det er synligt