Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Årets bedste app tip – loyalitet gør forskellen

Trods aftagende vækst i salget af smartphones verden over, er apps fortsat populære blandt både forbrugere og virksomheder – og med god grund. For med det rette fokus, er der ikke langt fra investering til værdiskabelse. Det er dog til min store overraskelse at branchen fortsat halter, også internationalt, når det kommer til redegørelse af, hvorfor de vil udvikle en app, og hvordan den skal gavne deres forretning. Jeg håber derfor, at dette skriv kan hjælpe dig til at fokusere på det, der virkelig betyder indenfor apps – nemlig loyalitet.

Vi kender det alle sammen – vi har fået en god idé til en app, som kan løse et konkret problem i markedet eller på vores arbejdsplads. Og med rette ambition, og en hel del held, så sidder du måske snart med budget på hånden hos et ledende bureau, for at høre hvad dit projekt vil koste at designe og udvikle – og vedligeholde, hvis du er rigtig god.

Men allerede her går det galt for de fleste, for de har ikke tænkt deres mobile projekt som en investering, men det er lige præcis den betragtning du og din virksomhed kommer længst med. Forklaringen kræver, at vi lige bliver lidt nørdede for en kort stund.

Apps er software

Apps indgår i et mobilt økosystem, hvor værdiskabelsen, eller return on investment, er både direkte og indirekte afhængig af mange andre faktorer over tid. Du kan med fordel sammenligne apps med fysiske produkter, hvor ROI bl.a. afhænger af råvarepriser, produktionsomkostninger, distribution, efterspørgsel, osv..

Til forskel for fysiske produkter, så har software den store fordel, at det kan skaleres uden at omkostningerne til produktion og distribution nødvendigvis udvikler sig proportionalt, fordi koden kan kopieres stort set uden omkostning og distribueres worldwide via app stores. Så langt, så godt. Men hvad er så problemet spørger du sikkert.

For det første, så er udviklingsomkostningerne af apps relativt høje (nemt halve og hele millioner kroner). Dernæst, så er udbuddet af apps i dag helt enormt (se grafen nedenfor), hvilket har gjort det betydeligt sværere og dermed dyrere at markedsføre dem effektivt – såkaldt user acquisition. Herefter kommer omkostningerne til at vedligeholde app’en, som også er relativt høje, fordi app’en lever i et øko-system, som konstant forandrer sig. Det betyder at app’en og dens tilhørende database skal ajourføres løbende for ikke at blive forældet og/eller blive genstand for kritiske fejl. Og som om det ikke var nok, så kræver brugerne, at din app udvikler sig løbende med nye funktioner, tidssvarende design, osv..

En app er med andre ord en levende organisme, som kræver kærlighed og løbende tilpasning, hvis den skal have en chance for at overleve.

Antallet af apps tilgængelige i marts 2017

Kilde: https://www.statista.com/statistics/276623/number-of-apps-available-in-leading-app-stores/

Pointen

Har du tænkt over forholdet mellem indtægter og udgifter i din app? Det har de færreste! Og paradoksalt nok, så har app populariteten gjort det sværere og dermed også dyrere at lykkedes med en app.

Det er derfor uhyre vigtigt, at du forholder dig kritisk til klassisk investeringsteori, hvorfra vi ved, at værdien af en investering opgøres som summen af dens fremtidige profit:

App værdi = app indtægter – app udgifter

App indtægter = faste indtægter (salg af app, eCommerce, etc.) + variable indtægter (tidsbegrænset abonnement, etc.)

App udgifter = faste udgifter (udviklingsomkostning) + variable udgifter (markedsføring + vedligehold + videreudvikling + evt. data afhængighed)

Brugernes loyalitet er vital

Tilbagevendende kunder har altid haft en stor betydning, fordi de minimerer forretningens fremtidige risiko. Det gør sig i endnu højere grad gældende indenfor apps, hvor frafaldet efter første download ofte er meget markante.

Det er meget normalt kun at have 1/4 del tilbage efter tre måneder som illustreret her: 

Kilde: http://www.businessofapps.com/mobile-messaging-apps-have-5-6x-the-user-retention-after-12-months-use-compared-to-average/

Værdiskabelse er svær

Dette kan imidlertid være svært at forholde sig til ved udvikling af apps, fordi størstedelen har et andet formål end direkte profitskabelse, dvs. betalt app, abonnement, osv.

Overordnet så udvikler virksomheder i dag apps af fire grunde:

  1. For at gøre deres kerneydelse tilgængelige nårsomhelst, hvorsomhelst og til hvemsomhelst – Facebook, Google Maps, Netflix, etc.
  2. Som et value add til deres eksisterende produkter og services – Messenger, Apple Pay, Taxa 4x35, easyJet, etc.
  3. Som et selvstændigt nyt produkt, service eller virksomhed – Instagram, Tinder, MobilePay, WhatsApp, Uber, etc.
  4. Som et led i et effektivisere deres arbejdsplads – såkaldte enterprise apps.

 Selvom det kan være lidt abstrakt at forholde sig til, så skal du tænke grundigt over, hvordan din app vil fastholde brugeren, for at øge værdien af din forretning. I branchen bruger vi begrebet ‘customer life-time value’ (CLTV) til at beskrive kundens samlede værdi inden de skifter til en konkurrent eller stopper med at bruge produktet/servicen.

Det skal du gøre

Under antagelse af, at du driver en profitskabende virksomhed, så skal du med andre ord kunne redegøre for, hvordan brugeren af din app påvirker din virksomhed positivt fra et økonomisk synspunkt.

Lad os kigge på YouSee, som et (forenklet) eksempel:

De har med stor sandsynlighed besluttet at udvikle deres YouSee Tv & Film app, for at gøre deres kerneydelse tilgængelig nårsomhelst og hvorsomhelst for deres betalende abonnenter. Derudover tilbyder app’en også et value-add til tv eller desktop, fordi den gør det muligt at downloade film og serier, så de kan ses offline på farten.

På baggrund af YouSee’s abonnementspris kan de lave en udregning, som viser, hvad de omsætter pr. kunde i deres levetid hos YouSee. Ud fra det tal kan de så afgøre deres profit pr. kunde (CLTV) ved at fratrække app’ens investering, dvs. udviklings-, markedsførings-, vedligeholds-, videreudviklings-, supports- og licens-omkostninger pr. kunde.

Med CLTV kan de endda afgøre, hvad de maksimalt må betale i markedsføring for at skaffe en ny kunde (acquisition cost), fordi de ved, at denne omkostning pr. kunde ikke må overstige CLTV – for hvorfor betale mere for en kunde end du tjener? (For en god ordens skyld skal det siges, at jeg hverken direkte eller indirekte har arbejdet med YouSee.)

Loyalitet er vital

Som du sikkert allerede har regnet ud, så har loyalitet en meget stor indflydelse på CLTV, fordi det hæver profitten pr. kunde, når du kun skal betale for at få dem om bord én gang (acquisition cost).

Når det er sagt, så udvikler en hel del virksomheder i dag apps, som en ekstra værdiskabende service alene for at fastholde deres kunder, fordi app’ens omkostning pr. kunde er så lav, at det giver god økonomisk mening ift. andre muligheder. Men det kræver selvfølgelig, at den eksisterende CLTV er høj nok til at bære udgifterne til en app. Alternativt skal det være et bevidst valg, at app’en er et underskudsprojekt af andre årsager.

Det skal du huske

Hvis du eller din virksomhed forventer at få dine penge tilbage, når du udvikler en app, så skal du kunne redegøre for, hvordan den enten direkte eller indirekte skaber værdi for både dine kunder og din virksomhed.

Det virker måske helt latterligt, men tro mig, det er de færreste i branchen som kan redegøre for, hvorfor de har udviklet en app – nu ved du bedre!

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.