Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Derfor fejler dit UX design

Det nye design er endelig klar, og alle er tilfredse. Fra ledelsens side skulle der være fokus på UX. Det startede med research. Der blev endda lavet et par kvalitative interviews med nogle kunder. Bevæbnet med denne viden blev der designet et logisk og intuitivt navigations system med content, der påtaler ens behov før man ved de er der. Ledelsen havde dog lige nogle ekstra ting der skulle med – og dem fra produktionen skulle også have plads. Siden er klar, den launches, men den flopper. Alle står med samme spørgsmål: Hvad gik galt?

Desværre ser jeg ofte ovenstående historie, og der er flere grunde til at det går galt. Den første grund til at UX-designet flopper ligger i metoden der bliver anvendt til databehandlingen og den efterfølgende designfase. I eksemplet ovenfor er der blevet indsamlet information og ud fra det, er der blevet dannet konklusioner som der designes ud fra. Der mangler altså en verificering og feedback på de løsninger designeren er kommet frem til.

Bekræft at du har forstået hvad brugeren mener

Denne fejl kan du undgå ved, at have en struktureret og metodisk tilgang til din research og den efterfølgende behandling og anvendelse af dataene. Hos 44Pixel har vi stor succes med følgende metode: Research -> opstilling af hypoteser -> test -> evaluering.

Research

Det er ikke alle som har råd til at hyre DST til at lave en undersøgelse, men det betyder ikke at man skal lade være. Du kan hente utroligt meget kvantitativt data fra google analytics. Hotjar er eksempelvis et billig værktøj, der giver dig mulighed for at stille spørgsmål direkte til dine besøgende. Og hvad med at spørge jeres kundeservice? De sidder med en guldgrube af viden omkring de problemer kunderne oplever – og hvordan man kan løse dem.

Opstilling af hypoteser

Det er vigtigt at få nedskrevet sine hypoteser. Det virker måske omsonst og tidskrævende, men i det lange løb vinder du stort på det –  både når du skal evaluere og når du i slutningen af designfasen skal forklare, hvorfor dit design er det rigtige.

Test

Din testfase er utrolig vigtig, og kan også hurtigt gå hen og blive kompliceret og ressourcekrævende. Derfor er den også let at springe over, men det er dumt. Det er altid bedre, at lave en eller anden form for test. En simpel og hurtig måde at teste din hypotese på, er at fremlægge den (og eventuelt en tilhørende designløsning) til en fra din målgruppe. Du vil ofte få svaret at det er en god ide, men hvor lang tid skulle du bruge på at forklare det hele før konceptet blev forstået? Hvis du så spørger 4 andre tager det måske en time i alt – men du har så også en meget bedre idé om hvorvidt du rammer rigtigt.

Test tidligt og test ofte. Hvis du kan bruge en time på at teste noget, og finde ud af at det er en dårlig ide, er det vel bedre end at bruge 15 timer på at lave det, og så finde ud af at det er en dårlig ide?

Evaluering

Denne fase er den vigtigste fase. Det er her, det hele bliver kædet sammen, og du finder ud af hvordan I kommer videre herfra. Det skal ikke nødvendigvis være stort og forkromet, men det er igen vigtigt, at få skrevet nogle vigtige faktorer ned. Jeg kan varmt anbefale at svare på følgende spørgsmål:

  • Hvad troede jeg?
  • Hvorfor troede jeg det?
  • Hvordan var det?
  • Hvad har jeg lært?

Hvis du inden denne fase har fået skrevet dine hypoteser ned, har du allerede svaret på de to første spørgsmål, og ”hvad har jeg lært” danner grundlag for at opsætte nye hypoteser.

Det er nu en iterativ proces

Tip til dataindsamling: Når der laves dataindsamling er der utroligt vigtigt også, at overveje hvem målgruppen er. Hvis en side skal skaffe nye kunder, skal man ikke indsamle data fra allerede eksisterende kunder, men derimod potentielle kunder.

User experience med fokus på User

Når du nu er i gang med at designe, er det vigtigt at huske på brugeren. Som designer er man opmærksom på, og værdsætter nogle helt andre ting end den almene bruger. Det er bare ikke dig som designer, der skal bruge det du designer. Det er den almene bruger. Så design det til den almene bruger.

Det er utroligt svært – Her hjælper det igen at teste sit design løbende. Det kan godt være det designmæssigt er flot at have en grå skrift på hvid baggrund, men kan man også se og læse det hvis man ikke sidder ved en dyr skærm med god kontrast? Kan svagtseende også læse den font der er valgt?

Og hvad med menu strukturen, kan man finde rundt i den hvis man aldrig har været på siden før?

Det er små, banale ting som man hurtigt glemmer, når man først er kommet i gang. Enkeltvis tager det heller ikke ret lang tid at rette dem, men hvis man først opdager fejlene når det hele er færdigt, kan det være en længere proces at rette, og derefter få det hele til at spille sammen igen.

Ego ødelægger god UX

Chefen kommer, og vil have et eller andet element med som er utroligt vigtigt – her bliver man nødt til at spørge, vigtigt for hvem?

Der er forskel på, hvad der er vigtigt internt i virksomheden, og hvad der er vigtigt for brugeren. I sidste ende er det chefen der bestemmer – det er der pengene kommer fra. Man kan så håbe, at chefen også er interesseret i den bedst mulige oplevelse for brugeren. Som UX’er er det dit job at have argumenterne på plads og kunne forklare, hvorfor det ikke hjælper brugeren at have et stort billede af chefen på forsiden.

Her hjælper det igen, at have veldokumenterede hypoteser – langt de fleste kan forstå argumentationen når de kan se hvad der er bag.

Det andet sted hvor der måske er et ego er hos dig, som designer. Vi får nogle gange ideer som vi selv synes er helt fantastiske. Desværre er det nogle gange kun os der synes de de ideer er gode. Det værste er at det er utroligt svært, at opdage hvis du har en ”darling”.

Den eneste måde at komme efter det, er ved at være selvbevidst omkring hvordan du modtager feedback. Prøver du at forstå hvorfor de ikke synes det er en god ide, eller prøver du at forklare hvorfor det er en god ide? Hvis du flere gange skal bruge lang tid på at forklare hvorfor det er en god ide, er det måske ikke verdens bedste ide?

Så næste gang du begiver dig ud i et UX projekt, sørg for at du også får bekræftet eller afkræftet dine konklusioner, og at du rent faktisk designer en løsning til brugeren.

Sidst men ikke mindst, vær opmærksom på hvornår det er vigtigt for dig eller din chef, og hvornår det rent faktisk er vigtigt for brugeren.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.